GRAVITI g = 9.81 m/s2 = 32.2 ft/s2
Sunnah Allah menjadikan gravity sebagai pegangan pada sesuatu tempat dan usha yg gigih diperlukan untuk bergerak keatas sehigga keluar dari kawasan tarikan gravity bumi (angkasa lepas). Selagi kita berada dikawasan tarikan gravity ini, setiap pergerakan keatas memerlukan suatu kekuatan tenaga yg berkadar dengan berat objek tersebut berbanding dengan gravity. Melainkan anda sudah berada diluar tarikan ‘gravity’, perniagaan anda akan mudah untuk berkembang.
Berada pada sesuatu tahap (maintaining) juga memerlukan tenaga, walaupun dilihat kita tidak bergerak maju keatas. Tanpa tenaga ‘maintain’ kita akan jatuh kebawah juga.
Begitu juga dalam berniaga/hidup. Untuk ‘maintain’ kita memerlukan tenaga sebesar keadaan semasa, untuk maju/naik keatas kita memerlukan kekuatan tenaga lebihan berkadar dengan hajat yg hendak kita capai.
Perkara ini selalunya dipandang ringan oleh peniaga.
1. Untuk ‘maintain’ ditahap sekarang
2. Untuk maju kehadapan/keatas.
Perinciannya;
1. Untuk ‘maintain’ ditahap sekarang
Walaupun disebut ‘maintain’, tapi ia memerlukan kekuatan/tenaga juga, ini dipandang ringan oleh peniaga kita. Kebanyakan terlupa isu ‘maintain’ ini, tetapi ‘gravity’ tidak lupa kerjanya, ia selalu ada disana. Sesiapa yg lalai dengan ‘gravity’ ini ia akan jatuh, Cuma kita tidak sedar ia jatuh, hingga terasa sakit, atau bila dah tak ada tunai nak bayar gaji, bil-bil, bayar pembekal dsbnya.
Untuk ‘maintain’ juga perlu tenaga, perlu strategi, perlu innovasi dll kerana dunia berubah. Manusia berubah, kemahuan berubah, citarasa berubah, Cuma bagaimana anda nak lihat perubahan ini dan membuat innovasi untuk memenuhi kehendak pelanggan anda.
Contoh untuk ‘maintain’ perniagaan anda ;
a. Lihat ‘efficiency’ pengeluaran anda.
Kebanyakan peniaga ingin menambahkan jualan/production untuk menambahkan pendapatan. Menambahkan jualan/production sebenarnya menambahkan kos juga. Susana ini tidak akan habis, barang mentah bertambah, pekerja bertambah dan kos lain juga bertambah,dan anda juga tak cukup masa untuk buat ‘development’ kerana sebok mengerus pertambahan tersebut.
Bagaimana meningkatkan ‘efficiency’:
· Latih diri anda dan pekerja supaya mahir bukan menambah pekerja baru, lebih baik menaikkan ‘imbuhan’ kepada anda atau pekerja anda dengan peningkatan kemahirannya.(hadiri kursus atau latihan dalaman syarikat)
· Cari cara/kaedah terbaik untuk membuat sesuatu kerja, cuba tukar kaedah baru
· Ganti ‘tools’ yg telah lama kepada teknoloji semasa
· Dari membuat banyak perkara ‘inhouse’ cuba kaedah ‘outsourcing’, ambil ‘core’ product sahaja dalam ‘production’ anda.
Malangnya kebanyakan peniaga suka menambah ‘tools’ yg tidak meningkatkan produktiviti, seperti kereta baru, uniform baru, pejabat baru dsbnya (unsur ‘makeup’ ) dan tidak mementingkan ‘tools’ yg meningkatkan ‘produktiviti’ niaga.
b. Kurangkan kos
Pengurangan kos bukan pengurangan kualiti. Pelanggan tidak akan bertolak ansur dengan kualiti. Antara cara pengurangan kos:
· Cari bahan mentah baru anda dengan cara penyelidikan teknoloji moden
· Cari mesin/kaedah baru yg mempercepatkan ‘production’ anda. Pengurangan masa akan mengurangkan kos.
· Kurangkan kos masa dan masa menunggu
· Kurangkan ‘defect’ atau buat kerja 2 kali atau berkali-kali. Contohnya dalam kerja ‘construction’, jika membuat kesalahan pertama anda akan rugi 4 kali. Kali pertama satu kos, memecahkan apabila siap dipasang satu kos, membina semula satu kos, imej satu kos dan kelewatan satu kos (sudah 5 kali kos yg sepatutnya satu kos sahaja). Oleh itu perancangan teliti perlu dibuat sebelum memulakan sesuatu kerja/tugas.
· Teliti dengan kos kewangan anda. Bandingkan antara kos menggunakan pinjaman dengan kos barangan kredit dari pembekal
Dengan sedikit pengurangan disana-sini (semua diatas), walaupun dapat 5% setiap item anda mungkin dapat meningkatkan 15-20% produktiviti anda berbandingkan anda menambah kuantiti kerja (volume turn-over), lebih baik meningkatkan kualiti kerja (efficiency)
Kedua-dua kaedah diatas dinamakan ‘development’ dalam syarikat. ‘Development’ meliputi kerja-kerja pembaikan fizikal, mental dan ruh didalam perjalanan sesuatu syarikat. Development bukan sekadar menambah produk, mencari business baru dsbnya, tetapi juga untuk ‘maintain’ tarikan ‘graviti’ memerlukan pembaikan ‘manusia’, kerana manusialah yg menjalankan perniagaan/syarikat tersebut.
Banyak kes-kes lupa pada ‘gravity’ ini menyebabkan ramai peniaga kita jatuh, kerana mengambil ringan ‘gravity’ yg tidak berehat/tidur. Jagalah semua kos perniagaan anda, fitrahnya kos perniagaan meningkat, harga jualan tidak meningkat kerana persaingan. Kos perniagaan meningkat; Keperluan anda meningkat, mula belum kahwin, dah kawin, satu anak, dua anak, nak beli rumah kecil, meningkat rumah besar, kereta kecil kepada kereta besar, gaji dan bonus pekerja juga perlu dinaikkan setiap tahun,dll.
2. Untuk maju kehadapan/keatas.
Untuk maju kehadapan/keatas, anda memerlukan berkali-kali kekuatan yg sedia-ada, mungkin satu kali, dua kali dsbnya bergantung kepada sejauh mana tahap naik yg diinginkan.
Untuk mengembangkan perniagaan perlu perancangan yg teliti. Kajian dan pengalaman menunjukkan ramai yg jatuh dalam perniagaan setelah ‘diversify’ perniagaan atau semasa membesarkan perniagaan. Oleh itu dalam membesarkan perniagaan anda perlu :
a. Mengembangkan perniagaan sediada; Dengan menambah kapasiti pengeluaran/jualan (turn-over). Pekerja mesti ditambah, modal bertambah, mesin bertambah, peralatan sokongan betambah dll. Imbangkan pertambahan ini mengikut kekuatan semasa diri anda dan syarikat anda.
Pertambahan tabii selalunya dalam lingkungan 20-50%, boleh juga ditambah 100% dengan berbagai strategi.
b. Ambilan modal dari perniagaan sedia-ada untuk dilaburkan kepada perniagaan baru supaya tidak menjejaskan perniagaan asal/semasa
c. Konsep Pelaburan mesti betul. Iaitu diambil dari lebihan perniagaan bukan membuatkan ‘cash-flow’ anda tertekan. Anggap pelaburan anda boleh rugi/hilang, tetapi perniagaan semasa anda tidak boleh rugi/hilang. Sebelum melabur mesti ada wang simpanan (minimum setahun untuk kos asas perniagaan anda).
d. Mesti ada pakar dalam perniagaan baru yg nak diceburi, tetapi jangan terlalu mengharap pada pakar luaran sahaja(orang lain). Anda membina perniagaan anda dari satu, dua dsbnya, bagaimana orang baru (pakar tetsebut) boleh memajukan perniagaan baru anda dengan segera(jika dia dah boleh berniaga, dia akan buat sendiri perniagaan tersebut) ianya juga akan mengambil masa anda dan syarikat anda untuk menjayakan perniagaan baru tersebut. Proses membina perniagaan baru juga mengambil masa 5-10 tahun, jadi apa tahap ketahanan anda dalam jangkamasa tersebut.
No comments:
Post a Comment